• Erasmus Plus – Zero Waste

Projekt Erasmus Plus – Zero Waste

W naszej szkole zaczęliśmy realizować projekt Zero Waste w programie Erasmus Plus.

W obecnych czasach ochrona środowiska jest bardzo istotną kwestią. Każdy z nas wie, jak dużo zmian klimatycznych pojawiło się w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Mimo iż wiemy, jak wiele naszych działań ma wpływ na środowisko, w którym żyjemy, o tyle nie zawsze wiemy, jak o nie dbać. Emisja spalin, zanieczyszczenia środowiska wynikające z palenia niewłaściwymi rzeczami w piecach, masowa produkcja plastiku - wszystko to sprawia, że środowiska naturalne, w którym żyjemy, z każdym rokiem niszczeje. Tony śmieci produkowane rocznie przez przeciętną rodzinę, są praktycznie nie do zrecyklingowania. Takich rodzin na świecie jest tysiące, i każdego dnia w oceanie lądują kolejne śmieci. Wszystko to prowadzi do katastrofalnych w skutkach sytuacji. Dlatego w naszym kolejnym projekcie nasze działania chcemy skupić na tych problemach. Razem z uczniami i nauczycielami ze szkoły z Francji z miejscowości CASSENEUIL (niedaleko Bordeux) i Hiszpanii – z Badajoz (niedaleko granicy z Portugalią) będziemy działać lokalnie i globalnie. Z pozoru drobne zmiany będą mieć o wiele większe znaczenie, jeśli zacznie je wprowadzać coraz więcej osób. Takie hasło będzie przewodnie w projekcie Zero Waste.

Głównym celem projektu jest rozwijanie i wzmacnianie postaw ekologicznych wśród uczniów, rodziców, mieszkańców gminy, szukanie sposobów i motywowanie, jak wykorzystać odpady, jak ograniczać produkowanie śmieci, zużycie wody, energii, jak dbać o środowisko.

Koordynatorem projektu jest szkoła z Francji. Podczas pierwszego spotkania nauczycieli, które odbyło się zdalnie 13 stycznia 2022 roku omówiono zasady współpracy, ustalono wstępnie terminy mobilności i spotkań online, jak również wymagania dotyczące osób biorących udział w mobilnościach.

Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie

Koordynator projektu

Katarzyna Kaliszewska

Zero Waste – pierwszy wyjazd

Program Erasmus + już jest w naszej szkole znany. Tym razem działania projektowe dotyczą ekologii, ochrony środowiska, troski o najbliższe otoczenie.

Jedną z wielu zalet i korzyści są podróże do krajów partnerskich, tak zwane mobilności. Jak ktoś kiedyś powiedział, żeby się czegoś nauczyć, należy podróżować. Poznajemy nowe miejsca, ludzi, smaki, samego siebie, języki obce. Pojechaliśmy więc w poszukiwaniu tego wszystkiego do Francji, dokładniej do Nowej Akwitanii. W mobilności udział wzięli uczniowie klasy 8 – Martyna, Patrycja, Ola, Maciek, Lena, Konrad, Weronika wraz z opiekunami p. Bożeną Tomaszewską i p. Katarzyną Kaliszewską. Szkołą goszczącą był Saint Pierre College w Casseneuill, uroczej miejscowości nad rzeką Lot.

Swoją podróż rozpoczęliśmy 3 kwietnia w nocy. Na lotnisko w Poznaniu dotarliśmy dość wcześnie, mogliśmy przygotować się do odprawy. Dla niektórych z nas był do pierwszy lot samolotem, czuliśmy lekki niepokój i stres. Niemniej jednak widoki z okien samolotu pozwoliły zapomnieć o strachu. Pierwsze lądowanie w Corku, w Irlandii – mieliśmy okazję porozmawiać chwilę z native speakerami i zjeść irlandzką pizzę i słodycze na trawie przed lotniskiem. Kolejny lot do Bordeaux to zdecydowanie mniejszy stres. Szybko się nauczyliśmy, co możemy przewieźć w bagażu podręcznym, co to gate czy boarding pass. Do hotelu w Bordeaux dotarliśmy wieczorem. Od tego miasta zaczęło się nasze spotkanie z Francją. Spacer promenadą wzdłuż rzeki Garonna (niektórzy nazywają je miastem mostów – most Pont de Pierre czy wiszący Most Akwitański), a potem po Starówce, która w całości jest wpisana na światową listę UNESCO tylko w niewielkim stopniu ukazał nam piękno tego miasta. Niestety czas nie pozwolił zatrzymać się nam dłużej; w Casseneuill czekały na nas goszczące rodziny – host families. Każdy uczeń był przydzielony do innej rodziny, więc mieliśmy doskonały egzamin z samodzielności, radzenia sobie w nieznanych nam wcześniej sytuacjach. Przydały nam się uśmiech, znajomość języka, no i telefony z translatorami. Jak to mówią: nie taki diabeł straszny, jak go malują. Nasze rodziny okazały się być bardzo sympatyczne i gościnne. Dzięki nim poznaliśmy codzienne życie Francuzów, co i kiedy jedzą, jak mieszkają, jak dzielą się obowiązkami itp.

Kolejne dni dotyczyły głównie działań projektowych – warsztaty o segregacji śmieci i recyclingu, wspólne robienie soków z owoców i warzyw pochodzących z odpadów, escape game – o cenach różnych artykułów spożywczych i rozsądnym robieniu zakupów. Braliśmy też udział w lekcjach, niestety po francusku -). Czy wiecie, że we Francji lekcje kończą się o 16stej (dla młodszych) albo 17stej (dla starszych)? Albo, że przerwa na lunch trwa ponad godzinę i niektórzy uczniowie idą wtedy do domu? Nasz pobyt szybko się skończył. Nowe przyjaźnie, kontakty, umiejętności, małe upominki, wiedzę zabraliśmy z sobą. Na zakończenie pobytu nasze panie zaplanowały zwiedzanie innego dużego miasta w regionie, Tuluzy. Tak wielu ludzi w jednym miejscu dawno nie widzieliśmy, gwar, zajęte stoliki w kawiarniach, ławki w parkach. Trzeba było się pilnować, by się nie zgubić. Udało nam się zobaczyć kilka ciekawych miejsc: Bazylikę Św.Saturnina, Plac de Capitole, Klasztor Jakobinów i inne.

W sobotę raniutko przylecieliśmy do włoskiego Bergamo, po kilku godzinach zwiedzania i pysznej włoskiej pizzy wróciliśmy do Gdańska, potem do domu. Wspomnienia z wyjazdu, mnóstwo zdjęć, pamiątek będą z nami jeszcze długo. Załapaliśmy bakcyla podróżowania, a na to nie ma żadnego lekarstwa, tylko kolejne podróże.

Opracowała Katarzyna Kaliszewska

...........................................................................................................................................................

Wyjazd do Hiszpanii

W ostatnim tygodniu września grupa 7 uczniów – Magda Oracz, Monika Kozłowska, Wojtek Gorczyca, Antek Hinc, Szymek Andruszewicz, Szymek Kowalski i Mateusz Skonieczko wraz z opiekunami p. Ewą Kłek i p.Katarzyną Kaliszewską w ramach projektu Erasmus+ brało udział w wymianie w szkole partnerskiej w Badajoz w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus+.

Swoją podróż rozpoczęliśmy 24 września. Samolot mieliśmy z Warszawy Modlina do Paryża, a potem do Lizbony. Dla większości z nas był to pierwsza podróż samolotem. Dzięki temu mieliśmy możliwość zwiedzania najciekawszych miejsc w stolicy Portugalii takich jak: Klasztor Hieronimitów, Wieża Belem (lista Unesco), Plac Praca do Comercio, Katedra Se de Lisboa, Zamek Św. Jerzego i sławna Alfama, która jest połączeniem wielu labiryntów prowadzących raz w górę, raz w dół z charakterystycznymi zabytkowymi tramwajami. Mieliśmy okazję przejechać się takim tramwajem.

W poniedziałek z małymi przygodami dotarliśmy do Badajoz. Każdy z uczniów został zabrany do swojej „host family”, gdzie mógł poznać codzienne życie hiszpańskich rodzin. Wszelkie niepokoje i lęki związane z pobytem u nieznanych ludzi, znikały przy bliższym poznaniu. Rodziny były bardzo otwarte, gościnne i pomocne.

Kolejne trzy dni związane były z tematyką projektu, Zero Waste – the Life of an Object, jak również poznawaniem życia szkoły i regionu.

Wtorek - oprowadzono nas po szkole, która jest o wiele większa niż nasza (ponad 1000 uczniów) - była tu nawet kaplica, gdzie można się pomodlić; potem przygotowane jeszcze w szkole prezentacje pokazaliśmy uczestnikom wymiany, a po prezentacjach uczniowie w grupach mieli warsztaty o recyclingu. Po południu zwiedzaliśmy Badajoz i oddalone ok. 70 km starożytne miasto Meridę.

Środa – po wspólnym śniadaniu w szkolnej kawiarni i prezentacji na temat „Jak ekologicznie prowadzić dużą firmę produkcyjną” pojechaliśmy na olbrzymią farmę z hodowlą świń i owiec, którą wcześniej widzieliśmy na prezentacji.

Czwartek – zaskoczyły nas pierwsze zajęcia relaksacyjne, wyciszające umysł i zmniejszające napięcie – przydałyby się czasami w naszej szkole. Potem w bardzo ciekawy sposób uczyliśmy się chemii, fizyki – metodą eksperymentów. Podczas spaceru nad rzekę Gwadiana dowiedzieliśmy się o problemie ekspansji niektórych gatunków roślin, związanej z zagospodarowaniem terenu nad rzeką i sprowadzeniem roślin z innych krajów.

Piątek to dzień pożegnań. Rodziny odwiozły uczniów na dworzec kolejowy, skąd wyjechaliśmy pociągiem do stolicy Hiszpanii, Madrytu. Podczas spacerów ulicami tego miasta udało nam się zobaczyć Plaza Mayor – główny plac z pomnikiem Filipa III, Zamek Królewski i Muzeum Sztuki Prado z obrazami między innymi Hieronima Boscha, Francisco Goya, Petera Rubensa.

Podczas jednego wyjazdu udało nam się zobaczyć dwie Europejskie stolice, poznać zabytki, smaki, jak również codzienne życie mieszkańców regionu Estremadura.

Dla uczniów to był sprawdzian samodzielności, otwierania się na nowe znajomości, kultury. Wiele nas łączy, ale jednocześnie mamy swoje lokalne tradycje, zwyczaje, życie szkolne, które super jest poznać.

W marcu będziemy mieli okazję pokazać nasz region, nasze zabytki, nasze smaki. Postaramy się na pewno!!!

Opracowała Katarzyna Kaliszewska

​​​​​​​​​​​​​​Gościmy uczestników projektu z Badajoz w Hiszpanii​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

W ostatnim tygodniu marca 2023 mieliśmy okazję gościć w naszej szkole i naszych okolicach grupę 7 uczniów ze szkoły partnerskiej z Badajoz – Abril, Ana Patricia, Carlos, Pablo, Juan Antonio i Tiago wraz z opiekunami p. Marta Romero i p. Alvaro Borrallo w ramach projektu Erasmus+ - Zero Waste. Niestety z powodu strajków nie dotarli do nas uczniowie z drugiej szkoły partnerskiej z Casseneuil Francja.

Uczniowie z opiekunami dotarli po wielu godzinach podróży w poniedziałek 27 marca późnym wieczorem. Po krótkim powitaniu zostali zabrani do rodzin uczniów z naszej szkoły: Moniki, Magdy, Szymka A. Szymka K, Wojtka, Antosia i Mateusza.

Wtorek był pierwszym dniem pracy. Po uroczystym powitaniu przez Panią Wójt Martę Kamińską i Dyrektora Szkoły p.Witolda Bogdanowicza i poczęstunku zaczęliśmy realizację naszego programu. Tematem przewodnim w czasie mobilności w Polsce było Water and Energy. Obie szkoły przygotowały prezentacje na temat roli wody w przyrodzie i obiegu wody w przyrodzie. Połączyliśmy się też na chwilę ze szkołą z Francji. Swoją wiedzę na powyższe tematy mogliśmy sprawdzić wykonując testy przygotowane przez p. Katarzynę Kaliszewską. Najwięcej ciekawostek zapamiętał Pablo.

Po tej części naukowej uczniowie na hali wzięli udział w mini turnieju rycerskim i piłki nożnej. Różne emocje towarzyszyły naszym gościom i uczniom: zaciekawienie historią rycerzy, chęć rywalizacji.

Po obiedzie pojechaliśmy do Miejskich Wodociągów w Kętrzynie, by dowiedzieć się, w jaki sposób jest oczyszczana woda, jakie ilości ścieków produkuje nieduże miasto i jego okolice.

Ostatnio atrakcją w tym dniu był spacer z przewodnikiem po Wilczym Szańcu w Gierłoży. Historia tego miejsca dla wielu osób jest bardzo ciekawa. Małym, ale jakże uroczym dodatkiem do spaceru okazał się padający tego dnia śnieg. Nasi goście z Badajoz widzieli go po raz pierwszy.

W kolejnym dniu zaplanowano zwiedzanie Olsztyna połączone z krótkim seansem w Planetarium oraz pobyt na Termach Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim. Celem tego wyjazdu było zapoznanie z historią i walorami przyrodniczymi naszego regionu, jak również pokazanie, jak woda jest wykorzystywana do celów rekreacyjno – zdrowotnych. Ankiety, które na koniec wypełniali uczniowie, jednogłośnie potwierdziły, że była to najlepsza atrakcja mobilności.

Czwartek rozpoczęliśmy bardzo pracowicie– uczniowie podzieleni na grupy wykonywali różne doświadczenia i badania związane z wodą i energią przygotowane przez nauczycieli z naszej szkoły: p. Annę Tobolską. p. Bożenę Tomaszewską, p. Małgorzatę Bogdanowicz i p. Halinę Piórkowską. Po wykonaniu właściwym zadania otrzymywali słowa, z których należało ułożyć hasło i przedstawić je na plakacie. Hasłem tym : Every drop is important for rational use of water – Każda kropla się liczy w racjonalnym wykorzystaniu wody - powinniśmy dzielić się z innymi i pamiętać, by wodę wykorzystywać rozsądnie.

Po doświadczeniach i obserwacjach udaliśmy się do jednostki Straży Granicznej. Uczniowie dowiedzieli się, jakie zadania mają do wykonania pracownicy Straży, jakim sprzętem dysponują, a także jak wygląda tzw Zielona Granica.

Po obiedzie gościliśmy w Stacji Epidemiologiczno – Sanitarnej w Kętrzynie, by dowiedzieć się, w jaki sposób bada się czystość wody, czystość powierzchni, jak również poziom hałasu. Najbardziej podobało nam się, kiedy mogliśmy się przekonać, jak głośno potrafimy krzyczeć. Okazało się, że niektórzy uczniowie potrafią swoim krzykiem dorównać młotom pneumatycznym. Po powrocie do szkoły wręczyliśmy gościom certyfikaty i upominki z naszego regionu.

Popołudnie Hiszpanie spędzili u rodzin.

Piątek to dzień pożegnania. Wcześnie rano rodziny odwiozły uczniów na dworzec autobusowy. Żegnał naszych gości deszcz, smutek, że, to co dobre, szybko się kończy, ale też obietnice, że się jeszcze spotkamy.

Dla uczniów i ich rodziców była to okazja pokazania polskiej gościnności, otwierania się na nowe znajomości, kultury. Wiele nas łączy, ale jednocześnie mamy swoje lokalne tradycje, zwyczaje, życie szkolne, które super jest pokazać.

Mamy nadzieję, że sprawdziliśmy się w roli gospodarzy!!!

Powitanie gości.

Podziwiamy prezentację rycerzy oraz uczestniczymy w miniturnieju piłki nożnej.

Zwiedzamy Wilczy Szaniec.

Zwiedzamy Olsztyn, oglądamy krótki seans w Planetarium oraz poznajemy Termy Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim.

Wykonujemy różnorodne doświadczenia i badania związane z wodą i energią.

W jednostce Straży Granicznej.

Opracowała Katarzyna Kaliszewska

Podsumowanie Projektu Zero Waste-Erasmus+ w Casseneuil we Francji.